2 Krónika 1-7

Epizódok Salamon életéből a 2 Krónikák alapján

2Krón1:1 És megerősödött Salamon, Dávid fia, az ő királyságában és az Örökkévaló, az ő Istene vele volt, naggyá tette őt felette naggyá.
• Hatalmat megszilárdítani istentelenül is lehet. Lesz még erre sok példa a kettős királyság idején.
• Naggyá viszont csak Isten tud tenni.
• Hogyan? Alázatos szívet ad. Salamon is bölcs szívet kért, hogy népét szolgálhassa (1Kir3:9)
Mt20:25b-28: „»Tudjátok, hogy a nemzeteket fejedelmeik uralmuk alá hajtják, s nagyjaik hatalmukba kerítik őket. Köztetek nem így van, hanem aki közületek nagy akar lenni, kiszolgálja majd a többit, s aki köztetek első akar lenni, rabszolgátok lesz. Mint ahogy az embernek Fia sem azért jött, hogy kiszolgálják, hanem hogy ő szolgáljon másokat, s hogy lelkét sokakért odaadja váltságul.«”

2Krón1:3-7 3Elmentek Salamon s az egész gyülekezet vele a Gibeónban levő magaslatra, mert ott volt Istennek a találkozás-sátra, melyet készített Mózes, az Örökkévaló szolgája a pusztában. 4Azonban az Isten ládáját felvitte Dávid Kirját-Jeárimból azon helyre, melyet előkészített számára Dávid, mert sátrat vont számára Jeruzsálemben. 5De a rézoltár, melyet készített Becalél, Úrinak, Chúr fiának fia, ott volt az Örökkévaló hajléka előtt, azt kereste fel Salamon meg a gyülekezet. 6És áldozott Salamon ott az Örökkévaló előtt levő rézoltáron, mely a találkozás sátrához tartozott, áldozott rajta ezer egészenégő áldozatot. 7Amaz éjjel megjelent az Isten Salamonnak és mondta neki: Kérj, mit adjak neked?
• Hivatalos oltár kellett. Jeruzsálemben ekkor (még) nem volt.
• Találkozás Sátra (ohél) Mózesi Sátor (miskán)
o Bajit (בַּיִת) = ház.
– Ez a Templom szinonimája lesz.
o Miskan (מִשְׁכַּן) = sátor, jelenlét helye; a Szentsátor legbelső drapériái
– a mózesi Szentsátor, mint az isteni jelenlét kifejeződése
o Ohel (אֺהֶל) = sátor, lakósátor, „befedő”; a Szentsátorra rakott takarók
– a Találkozás Sátra, a mózesi Szentsátor, mint építmény (2M33:7, 27:21, 29:4, 3M1:1, 4M11:16, 12:4, Józs18:1, 19:51, 1S2:22, 1K8:4, 1C6:17, 9:21, 23:32, 2C5:5, 1:3,6,13)
– a Dicséret Sátra (2Sám6:17, 1Krón15:1, 16:1, 2Krón1:4, Ézs16:5 !)
o Szukká (סֻכָּה) = sátor, baldachin, bódé, kunyhó; a „szakak” = összetartani, összeszőni tőből
– a sátorok ünnepének kelléke (3Móz23:33-43) + Jónás4:5
– a Dávid Sátra (Ám9:11, ApCsel15:16)
• Valószínűleg nem személyesen áldozta fel mindet, ahogy a koszorút sem a koszorúzó helyezi el.
• Szinkretizmus? Ha majd ezret áldozok, jön az isten? Az már elég neki?
• Akinek még nem volt Vele találkozása, ezt hiheti!
1Móz28:20-21: „És fogadást tett Jákob, mondva: Ha Isten velem lesz, megőriz ezen az úton, melyen én járok és ad nekem kenyeret enni, ruhát felölteni; és visszatérek majd békében apám házába, akkor az Örökkévaló lesz nekem Istenem.”
• Ne legyen félreértés: sokszor mi is ezt csináljuk!
• Pl. az Úrvacsora kenyeréből és borából szentséget csinálni semmivel sem jobb, mint szamarat imádni (onolatria; szamár = ονος ≠ οινος = bor). Isten nem a színek alatt, hanem a testvéri közösségben van jelen (Mt18:20).
• A manifesztációk nem Istennek szükségesek, hanem nekünk. Ő mégis sokszor belemegy a „játékba”, értünk (Mózes: 2Móz4:1-8, Gedeon: Bír6:36-40). Salamonnak is „cserébe” megjelenik.

2Krón1:14-17 14És gyűjtött Salamon szekereket és lovakat: volt neki ezernégyszáz szekere és tizenkétezer lovasa; és elhelyezte a szekérvárosokban s a király mellett Jeruzsálemben. 15S olyanná tette a király az ezüstöt és az aranyat Jeruzsálemben, mintha kő volna; s a cédrusfákat annyivá tette, mint az alföldön levő vad fügefákat sokaságra. 16A Salamon számára való lovaknak kivitele Egyiptomból történt; csapatban vették a király kereskedői, csapatonként bizonyos áron: 17fölhoztak és kivittek Egyiptomból egy szekeret hatszáz ezüstön, egy lovat pedig százötvenen. Így mind a hitteusok királyai és Arám királyai számára is általuk történt a kivitel.
• A királytörvény (5Móz17:16-20):
‒ Ne szerezzen magának sok lovat, és vissza ne vigye a népet Egyiptomba, azért, hogy szerezzen sok lovat; mert az Örökkévaló azt mondta nektek: Ne térjetek többé vissza ezen az úton.
‒ És ne vegyen magának sok nőt, hogy el ne térjen szíve
‒ és ezüstöt, aranyat ne szerezzen magának nagyon sokat.
‒ És lesz, mikor majd ül királyi trónján, írja le magának a Tórának másolatát egy könyvbe, abból, mely a levita papok előtt van. Legyen nála és olvassa azt életének minden napjain át, hogy megtanulja félni az Örökkévalót, az ő Istenét, hogy megőrizze a Tórának minden szavát és a törvényeket, hogy megtegye azokat. Hogy föl ne emelkedjék szíve az ő testvérei fölé és hogy el ne térjen a parancsolattól jobbra vagy balra, hogy hosszú ideig éljen királyságában, ő és fiai Izrael közepette.
• Salamon sorban mindet megszegte.
• A fáraó lányát még a azelőtt vette feleségül, hogy Istentől bölcsességet kapott volna. Ez meg is határozta a hosszútávú diplomáciai kapcsolatait.
• Nem tudjuk, melyik városok voltak az ún. „szekérvárosok”, valamiféle helyőrségek lehettek.
• Mit kezd az ember a hirtelen jött gazdagsággal? Még több pénzt csinál? A hitteusok és Arám (Szíria) kereskedése Egyiptommal Izráelen keresztül történt. Haszon.

2Krón1:18 18És arra gondolt Salamon, hogy házat épít az Örökkévaló nevének és házat a saját királyságának.
• Egyház és Állam. De legalább szétválasztotta.
• Mi a név jelentősége?
• „Atyám nevében jöttem”, „Áldott, aki az Örökkévaló nevében jön”, „Jézus nevének minden térd meghajoljon” ↔ „Arra a Jézusra kényszerítlek titeket, akit Pál hirdet.”
5Móz16:11, 12:5: „Hanem azt a helyet, melyet kiválaszt az Örökkévaló, a ti Istenetek minden törzsetek közül, hogy odahelyezze az ő nevét, az ő székhelyét kéressétek föl, és oda menj el.”
1Kir8:16: „Azon nap óta, hogy kivezettem népemet Izráelt Egyiptomból, nem választottam várost, mind az Izráel törzseiből, hogy házat építsenek, hogy ott legyen a nevem; hanem választottam Dávidot, hogy legyen Izráel népem fölött.”
• s.k.
• A főpap koronájára (2Móz28:36 cíc, rügy, virág, fényes dolog; a 2Móz29:6-ban názar nak nevezi → názír; azaz sz.sz. elválasztás) is a négybetűs Név volt írva (elválasztott (szent) az Örökkévalónak ליהוה קדש) – aki az Ő tulajdona, azzal kegyelmes || Jel7:1-8 ≠ Ef4:30, 1:13, 2Kor1:22
2Tim2:19a: „Mindamellett szilárdan áll az isteni alap és ez a pecsétje: »Ismeri az Úr, kik az övéi«”

2Krón2:2-6 2És küldött Salamon Chúrámhoz, Cór királyához, mondván: Amint cselekedtél atyámmal Dáviddal s küldtél neki cédrusfákat, hogy magának házat építsen, hogy lakjék benne. - 3Íme, én házat építek az Örökkévaló, Istenem nevének, hogy azt neki szenteljem arra, hogy előtte füstölögtessenek fűszeres füstölőszert és az állandó kenyérrendre és égőáldozatok részére reggel meg este szombatokon, újholdakon és az Örökkévaló ami Istenünk ünnepein: örökre tartozik ez Izraelre. 4A ház pedig, amelyet én építeni akarok, nagy lesz, mert nagyobb a mi Istenünk mind az isteneknél. 5S ki bírna erővel, hogy neki házat építsen, mert az egek s az egek egei be nem fogadják őt, és ki vagyok én, hogy házat építsek neki, hacsak nem arra, hogy füstölögtessenek előtte. 6Már most küldj nekem bölcs férfiút, aki dolgozzon aranyban, ezüstben, rézben, vasban, meg piros bíborban, karmazsinban, kék bíborban, s aki ért vésések véséséhez, azon bölcsekkel együtt , akik velem vannak Jehúdában és Jeruzsálemben, akiket előkészített atyám Dávid.
• Cór = Tírusz
• Hitvallás Chúrámnak: Az én Istenem nagyobb minden istennél, a tiédnél is. Segítesz?
• Első ég: „ég” (szó szerint egek, sámajím, csak többes számban létező szó!): a légkör. Sátán most ennek az ura (levegőbeli fennhatóság fejedelme Ef2:2), innen le lesz vetve a földRE Jel12:7-9,12. Ez kezdetben lett teremtve (1Móz1:1)
• Második ég: „egek egei” (fokozás! a legmagasabb ég): az egész látható világ, az űr. A boltozat. Ez lett a második napon teremtve (1Móz1:6)
• Harmadik ég: a Menny, ami befogadhatja Istent, de ez nem része a látható világnak.
A zsidó misztika szerint most itt van az édenbeli kert, Pál is így használja (2Kor12:2).
• Az újemberünk ide tartozik, azt sem fogadhatja be a látható világ.
• (A Talmud 7 égről beszél, de a Bibliában max. hármat látunk; ad acta. Sola Scriptura.)

2Krón2:11-15 11És mondta Chúrám: Áldva legyen az Örökkévaló, Izrael Istene, aki alkotta az eget és a földet, aki Dávid királynak adott bölcs fiat, kinek van tudása, eszessége s értelme, hogy házat építsen az Örökkévalónak s házat a saját királyságának. 12Már most küldök egy bölcs férfiút, akinek van tudása és értelme, Chúrám Ábít; 13az fia egy asszonynak Dán leányai közül, atyja pedig Córbeli ember, aki ért hozzá, hogy dolgozzon aranyban, ezüstben, rézben, vasban, kőben, fában, piros bíborban, kék bíborban, byssusban s karmazsinban s hogy mindenféle vésést véssen s mindenféle gondolatot kigondoljon, bármi adatik elé, együtt a te bölcseiddel s uramnak, Dávid atyádnak bölcseivel. 14S már most a búzát és az árpát, az olajat és a bort, amit uram mondott, küldje el szolgáinak. 15És mi vágni fogunk fákat a Libanonból egész szükségleted szerint s elvisszük neked tutajokként a tengeren Jáfóba; te pedig felviszed azokat Jeruzsálembe.
• Jáfó = Tel-Aviv (innen hajózott ki Jónás is: Jón1:3) – ide úsztatja le a fát.
• És Chúrám segít. Sőt, magasztalja az Örökkévalót.
• A bizonyságtétel megtérést eredményez.

2Krón3:1-2 1És elkezdte Salamon építeni az Örökkévaló házát Jeruzsálemben a Mórija hegyén, ahol megjelent atyjának Dávidnak, azon helyen, melyet előkészített Dávid a jebúszi Ornán szérűjén. 2És elkezdett építeni a második hónapban, annak másodikán, királyságának negyedik évében.
• Ábrahám itt áldozta volna fel Izsákot (1Móz22:22) – előképe annak, ahogy az Atya is feláldozta a Fiút.
5Móz16:11, 12:5: „Hanem azt a helyet, melyet kiválaszt az Örökkévaló, a ti Istenetek minden törzsetek közül, hogy odahelyezze az ő nevét, az ő székhelyét kéressétek föl, és oda menj el.”
1Kir8:16: „Azon nap óta, hogy kivezettem népemet Izráelt Egyiptomból, nem választottam várost, mind az Izráel törzseiből, hogy házat építsenek, hogy ott legyen a nevem; hanem választottam Dávidot, hogy legyen Izráel népem fölött.”
• Jézus megmutatta Dávidnak az oltár helyét. A mai napig tudjuk, hol van ez a hely. A mecsetben.
1Krón21:18: „Az Örökkévaló angyala pedig szólt Gádhoz, hogy mondja meg Dávidnak, hogy menjen fel Dávid oltárt állítani az Örökkévalónak a jebúszi Ornán szérűjén.”
• Fontos, hogy nem a királynak mondja meg, hanem a próféta a közvetítő.

2Krón7:1-3 1És amint Salamon végzett azzal, hogy imádkozzék, tűz szállt le az égből s elemésztette az égőáldozatot és a vágóáldozatokat, s az Örökkévaló dicsősége megtöltötte a házat. 2És a papok be nem mehettek az Örökkévaló házába, mert megtöltötte az Örökkévaló dicsősége az Örökkévaló házát. 3És mind az Izrael fiai látták, mikor leszállt a tűz és az Örökkévaló dicsőségét a ház felett; akkor letérdeltek arccal a földre a kövezeten és leborultak és hálát adtak az Örökkévalónak, mert jóságos, mert örökké tart a kegyelme.
• Általános jele Isten egyetértésének, jóváhagyásának az áldozat saját tüzével való meggyújtása.
1Kir18:24,38: „Akkor szólítsátok a ti istenteknek nevét, én pedig szólítom az Örökkévaló nevét; és lészen, amely isten tűzben felel, az az Isten! Erre felelt az egész nép és mondták: Jól van így!” „Erre lehullott tűz az Örökkévalótól és megemésztette az égőáldozatot és a fát, meg a köveket és a földet; az árokban levő vizet pedig fölnyalta.”
Bír6:21: „Erre kinyújtotta az Örökkévaló angyala a pálca végét, mely kezében volt és megérintette a húst és a kovásztalan kenyeret; ekkor fölszállt a tűz a sziklából és fölemésztette a húst és a kovásztalan kenyeret, az Örökkévaló angyala pedig eltűnt szemei elől.”
1Krón21:26: „Erre épített ott Dávid oltárt az Örökkévalónak és bemutatott égőáldozatokat és békeáldozatokat; fölkiáltott az Örökkévalóhoz, s meghallgatta tűzzel az égből az égőáldozat oltárára.”
2Móz9:24: „Kijött ugyanis tűz az Örökkévaló színe elől és fölemésztette az oltáron az égőáldozatot és a zsiradékokat; az egész nép látta és ujjongtak és leborultak arcukra.”
1Móz4:4-5: „És Ábel, őszintén hozott juhainak elsőszülötteiből és pedig a kövérjeikből; és fordult az Örökkévaló Ábelhez és áldozatához, Káinhoz pedig és áldozatához nem fordult; ez igen bosszantotta Káint és beesett az arca.”
2Móz3:2, 19:18, 24:27, 40:38, 4Móz11:11, 2Kir1:10,12, Jel20:9
• A papok elestek Isten jelenlétében. Isten (Igéjének) terhe (Zak12:1, Mal1:1)
• Isten nem titkolja el a jelenlétét.
• Mert jó, mert örökké tart szeretete: 1Krón16:34,41, 2Krón5:13, 7:3,6, 20:21, Ezsd3:11, Zsolt100:5, 106:1, 107:1, 117:2, 118:1-4,29, 136:1-26, Jer33:1

Kategóriák: 
Csatolt fájl: